Høytidelig åpning av første del av Nordøyvegen
Lørdag 18.12 ble første del av Nordøyvegen åpnet for trafikk, og gjorde øyene Haramsøya, Lepsøya og Flemsøya/Skuløya landfaste. Prosjektet har virkelig gått på skinner og åpningen fant sted ca et halvt år før estimert. Det ble feiret med en høytidelig markering på Lepsøybrua, før bilene som sto i kø endelig kunne ta sin første kjøretur over brua. Se video fra åpningen!
Går alt etter planen blir det folkefest og full åpning av veisambandet i august når også Fjørtofta, Harøya og Finnøya blir landfast. Tre undersjøiske tunneler og 3 broer gjør dette mulig og vil gi en enklere hverdag for beboere som har vært vant til ferge.
Se filmen fra Skanska fra byggingen av prosjektet.
Unicon leverer fra mobile fabrikker
Skanska signerte kontrakten på prosjektet for tre år siden. Unicon ble valgt som leverandør av betong, og i 2019 satt vi opp to mobile fabrikker på hhv. Longva og Fjørtofta og leverer i tillegg fra vår faste fabrikk på Stette.
Stette har levert betongen til Lepsøybrua og de påfølgende småbruene. Longva har levert betongen til Haramsfjordtunnelen og Fjørtofta leverer til Fjørtofta- og Nogvafjordtunnelen som åpner i siste del av prosjektet.
Betongmengden til hele prosjektet er på ca 115.000 m3, hvorav 90.000 fra de mobile fabrikkene.
Betong til ulike formål
Det er mange ulike typer betong til prosjektet. Til tunellene leverer vi sprøytebetong, både vanlig og brannsikringssprøyt med polypropylenfiber til avslutningslaget. Profilbetong blir også levert til tunellene som sikring inn til fjellet, men også som veiskiller på veiene. Mye betong har gått med til fundamenter til broene og betongbiler som ble fraktet ut på lekter var en vanlig syn. Store mengder undervannsbetong har også gått med til broene.
Desember 2021