Vår stolthet, semi`n

Vår stolthet, semi`n

Har du observert vår nye type semi rullende langs veiene i Vestfold og Telemark? Eller enda bedre; har du sett den manøvrere seg fram på kronglete fabrikkområder, trange byggeplasser, gjennom skarpe svinger og over smale bruer?

Lett som bare det! Med opptil 12 m³ ferdigbetong romlende i trommelen – med grei margin innenfor myndighetenes strenge regler!

Det er firmaet Svein Haugen Transport i Larvik som har utvidet kjøretøyparken med denne flotte doningen. En MAN trekkvogn med 480 hestekrefters motor, 3 aksler med drift både på foraksel og aksel 3, og med løft på aksel 2.

Tilhengeren (selve semien) er produsert på bestilling hos Istrail i Polen, som også stod for påmontering av spesialutstyret for betongtransport. Dette påbygget er levert av Nordic Tank AS i Oslo. På semien finner vi settets aksel 4 og 5, tvillinghjul med avstand 1,79 m, og med løft på 4. og sving på 5. aksel. Alt i alt en spesiell løsning som medfører klare fordeler med hensyn både til manøvrering, vekt og lasteevne.

– Med forhjulsdrevet trekkvogn og en total lengde på 12,4 m kommer semi`n seg fram nesten alle steder hvor en vanlig fireakslet betongbil kommer seg fram, forteller distriktssjef Espen Allum i Unicon Vestfold-Telemark. Han legger til at han med «vanlig betongbil» her tenker på en klassisk tandem med styring foran og drift bak – og som laster 7-8 m³.

Leder Svein Haugen i Svein Haugen Transport opplyser at den valgte semihengeren er forholdsvis prisgunstig, ikke minst fordi den er uten hydraulikk, det vil si uten inntrekk og med mekanisk sving på bakaksel.

Han forteller at hengeren også blir brukt i kombinasjon med andre av transportselskapets trekkvogner, eksempelvis en Volvo som til vanlig frakter sand og pukk eller trekker en bulksemi med sement. – Slik kan vi tilby et fleksibelt opplegg for hele produksjonssirkelen, sier Svein Haugen.

Maksimal lengde og vekt for trekkvogn med tilhenger i Norge er 17,5 meter og 50 tonn uten dispensasjon fra Statens vegvesen. Vår løsning har en lovlig totalvekt på 45 tonn.
– Dette på grunn av såkalt tvangsstyring på siste aksel pluss doble hjul og akselavstanden på over 1,79 m, sier Svein Haugen.

Semien ble tatt i bruk i mai 2012 og har siden vært i kontinuerlig bruk på alle typer jobber i hele regionen. Etter snart et års utprøving sier både distriktssjef Espen Allum i Unicon Region Sør og lederen i Svein Haugen Transport seg svært godt fornøyd med løsningen.

Ordet «semitrailer» blir ofte brukt om hele den sammensatte enheten; trekkvogn + henger. Den egentlige betydningen er en tilhenger som trekkes etter en trekkvogn. Den forreste delen av tilhengeren ligger over trekkvognens bakerste akslinger, noe som belaster trekkvognen med omkring 40 prosent av tilhengerens vekt.


Total lengde på 12,4 m, total vekt 45 tonn.

 

man_1_medium

 

 

 

 

 

 

 

man_2__medi

MAN trekkvogn med 480 hester og 3 aksler. Semien har løft på 4. og sving på 5. aksel.